donderdag 30 september 2010

Enquêtes

Aan alle leerkrachten hebben we een enquête uitgedeeld. Bovendien hebben iemand van het secretariaat van Onderwijs en de directeur van de school de enquête ingevuld. We hebben de enquêtes afgenomen in het Portugees maar we hebben ze naar het Nederlands vertaald.

Enquêtes vertaald naar het Nederlands:

Naam: Maria Verioneide da Silva

1. Hoe verloopt een gemiddelde rekenles?

-Normaal met uitleg en concreet materiaal.
2. Hoe betrokken zijn de kinderen bij de rekenles?
-Meestal is er deelname van de studenten.

-Prestaties van de kinderen in de klas verschillen.

3. Hoe zou het rekenonderwijs verbeterd kunnen worden?

-Door middel van geschikt materiaal voor de wiskundelessen.
4. Welke materialen zijn nodig om het rekenonderwijs te verbeteren?

-Didactisch materiaal

Naam: Vlademir Magno Ventura Cavaleante

1. Hoe verloopt een gemiddelde rekenles?

-theoretische lessen

-expositie van cijfers

-mondelinge activiteiten

-schiftelijke activiteiten
2. Hoe betrokken zijn de kinderen bij de rekenles?

- Door vragen van de docenten en door het gebruik van dynamische en gedifferntieerde activiteiten zijn de kinderen betrokken bij de rekenles. De dynamische activiteiten zijn moeilijk uit te voeren door gebrek aan ruimte. Bijvoorbeeld: bowlen met petflessen.

3. Hoe zou het rekenonderwijs verbeterd kunnen worden?

- Met de bouw van een lokaal, waarin dynamische activiteiten uitgevoerd kunnen worden.

- Maken en gebruiken van concreet materiaal. En plekken om deze materialen in op te slaan.

4. Welke materialen zijn nodig om het rekenonderwijs te verbeteren?

- karton, gekleurd karton, kleurpotloden, kwasten, kopieermachine om grotere hoeveelheden van blad-activiteiten te produceren(kantoor), educatieve spelletjes, kasten voor opslag van materiaal

Naam: Maria de Lourdes Soares Sinésio

1. Hoe verloopt een gemiddelde rekenles?

-Uitleg, gebruik van concreet materiaal, posters en bingo, gebruik van de tafels

2. Hoe betrokken zijn de kinderen bij de rekenles?

-Er is weinig interesse en voor sommigen is de klas nog steeds een pretpark.
3. Hoe zou het rekenonderwijs verbeterd kunnen worden?

-Door het hebben van materiaal dat de aandacht van de kinderen trekt.
4. Welke materialen zijn nodig om het rekenonderwijs te verbeteren?

-Verschillende soorten spelletjes en soms zelfs grapjes.

Naam: José Eurivaldo de Souza

1. Hoe verloopt een gemiddelde rekenles?

-Tijdens het college worden er spelltjes gebruikt, activiteiten, schoolboeken, em tekenactiviteiten.

2. Hoe betrokken zijn de kinderen bij de rekenles?

-Soms zijn ze erg betrokken en soms zijn ze niet geinteresseerd. Ook sommige ouders hebben moeite met lezen en interpreteren.

3. Hoe zou het rekenonderwijs verbeterd kunnen worden?

- Door het gebruik van meer didactische middelen, het maken van spelletjes en andere spullen.

4. Welke materialen zijn nodig om het rekenonderwijs te verbeteren?

-Didactisch materiaal en een kopieermachine om meer materiaal te kunnen ontwikkelen. Ook zijn er spelletjes nodig.

Naam:Maria de Fátima Chagas

1. Hoe verloopt een gemiddelde rekenles?

-Lessen met uitleg, met het gebruik van posters, geschreven activiteiten, tekeningen en soms met spelletjes. Maar de spelletjes worden niet frequent gebruikt omdat het materiaal en de tijd ontbreken om het te maken.

2. Hoe betrokken zijn de kinderen bij de rekenles?

-Als er tijdens de les concreet materiaal gebruikt wordt, zoals spelletjes en ander materiaal, is de betrokkenheid groter.

3. Hoe zou het rekenonderwijs verbeterd kunnen worden?

-Door het gebruik van concreet materiaal.
4. Welke materialen zijn nodig om het rekenonderwijs te verbeteren?

-Pedagogische spelletjes

-Ruimte om de spelletjes in op te slaan

-Kleurpotloden

-Gekleurd karton

-Gekleurd vilt, crêpe papier

- Kopieermachine

-Gekleurde verf

Naam:Josineide Batista Figueira

1. Hoe verloopt een gemiddelde rekenles?

-Altijd creatief.

2. Hoe betrokken zijn de kinderen bij de rekenles?

- Ik heb altijd een handigheidje om de kinderen betrokken te houden.

3. Hoe zou het rekenonderwijs verbeterd kunnen worden?

-Met didactische spelletjes en met de betrokkenheid van alle kinderen.
4. Welke materialen zijn nodig om het rekenonderwijs te verbeteren?

-Ruimte om de didactische materialen op te slaan.

Naam:Maria Gomes Guedes

1. Hoe verloopt een gemiddelde rekenles?

-Door middel van afbeeldingen en concreet materiaal.

2. Hoe betrokken zijn de kinderen bij de rekenles?

-De kinderen werken in de klas en in groepjes.
3. Hoe zou het rekenonderwijs verbeterd kunnen worden?

-Met didactisch materiaal.
4. Welke materialen zijn nodig om het rekenonderwijs te verbeteren?

-Verschillende soorten materiaal dat er op dit moment in de school niet is. Bijvoorbeeld: concreet materiaal, rubber en dergelijke.

Naam:Catarina de Sena Soura Silva

1. Hoe verloopt een gemiddelde rekenles?

- Via de uitleg van de leerkracht, meestal alleen met behulp van het bord. Sommige van de leerkrachten maken vaak gebruik van concreet materiaal.

2. Hoe betrokken zijn de kinderen bij de rekenles?

- Afhankelijk van de verschillende leerlingen en de aantrekkelijkheid van de les, verschilt de betrokkenheid. Als de les aantrekkelijk en dynamisch is, verhoogt dat de betrokkenheid van de leerlingen.

3. Hoe zou het rekenonderwijs verbeterd kunnen worden?

- Er moet altijd gebruik gemaakt worden van geschikte materialen, zoals spelletjes. En er moet een veilige sfeer in de klas heersen.

4. Welke materialen zijn nodig om het rekenonderwijs te verbeteren?

-Verschillende spelletjes

-MAB- materiaal

-Abacus

-Tangram

-Verschillende geometrische vormen

Naam: Amíla Alves de Sousie

1. Hoe verloopt een gemiddelde rekenles?

-Een les met uitleg met behulp van het bord, het boek, activiteiten uit het boek mondelinge opdrachten, benoemen van tekeningen en spelletjes.

2. Hoe betrokken zijn de kinderen bij de rekenles?

-Als de les spelletjes bevat, is de klas zo betrokken dat ze er een prijs mee kunnen verdienen.

3. Hoe zou het rekenonderwijs verbeterd kunnen worden?

-Als er iedere dag met de kinderen geoefend wordt met de tafels in een reeks activiteiten. Hierdoor krijgen zowel de kinderen als de docenten er ervaring mee.

4. Welke materialen zijn nodig om het rekenonderwijs te verbeteren?

-Materialen die door studenten en docenten kunnen worden gemaakt in de klas, of materialen die worden aangekocht, zoals: kasten, rekken, papier, stencils en meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten