vrijdag 28 mei 2010

Motivatiebrief beursaanvraag

Motivatiebrief
Geschreven door: Daniëlle van der Meule

Op 31 augustus vertrek ik voor de opleiding Leerkracht Basisonderwijs voor drie maanden naar Brazilië. Hier zal ik samen met een medestudente onderzoek gaan doen naar het rekenonderwijs op een school in Monteiro. Het doel van ons onderzoek is het verrijken van het rekenonderwijs op deze school door middel van scholing van leerkrachten en gebruik van materialen bij het lesgeven.

Ik heb drie redenen om naar het buitenland te gaan. Ten eerste zie ik het als een mooie ervaring. Als ik na de Pabo ga werken, zal ik niet meer de kans krijgen om drie maanden in een ander land te verblijven. Ten tweede heb ik altijd al graag ontwikkelingshulp willen doen. Door naar Brazilië te gaan, kan ik naast het doen van mijn onderzoek, ook ontwikkelingshulp bieden aan een school. Ten derde zie ik internationalisering als een grote uitdaging. Op de Pabo ben ik tot nu toe vaak op zoek geweest naar uitdagingen. In mijn eerste jaar op de Pabo heb ik mijn propedeuse behaald. Al mijn stages heb ik tot nu toe afgesloten met een 8. Om meer uitdaging te zoeken tijdens mijn stages, heb ik er voor gezorgd dat ik nu stage loop op het speciaal basisonderwijs (SBO). Mijn volgende uitdaging zal het lesgeven aan docenten in Brazilië zijn. Omdat er in Brazilië Portugees gesproken wordt, heb ik inmiddels al vier maanden wekelijks Portugese les.

De keuze voor Brazilië was voor mij snel gemaakt. Ik wilde graag een onderzoek doen, waarbij ik een bijdrage zou kunnen leveren aan het onderwijs in het betreffende land. Brazilië is een land waar het op het moment niet goed gesteld is met het onderwijs. De privéscholen zijn er erg rijk, maar de overheidsscholen hebben weinig geld. De kinderen krijgen les in lege lokalen met oude en versleten tafels en stoelen. Voor materialen om de lessen te verrijken is er geen geld. Om deze reden heb ik gekozen voor Brazilië. Ik denk dat ik een bijdrage kan leveren aan het rekenonderwijs door samen met lokale docenten te zorgen voor geschikte materialen om de lessen te verrijken.

Hiervoor is natuurlijk geld nodig. Daarom heb ik al verschillende inzamelingsacties gehouden. Er is zelfs al in twee kranten aandacht besteed aan mijn project. Ik heb echter nog niet zoveel geld opgehaald als ik zou willen. Daarom zou de GOES-beurs een welkome aanvulling zijn. Verondersteld dat ik niet het hele bedrag nodig zal hebben voor mijn verblijf in Brazilië, waar het leven relatief goedkoop is, hoop ik een mooi bedrag over te houden om de school te kunnen helpen.

De school waar ik voor gekozen heb is ‘Escola Benícia Alves de Lima’. Dit is een dorpsschool in de stad Monteiro in noord-oost Brazilië. Ik heb gekozen voor deze school, omdat dit een arme school is, waar we erg welkom zijn. Hierdoor denk ik, in samenwerking met de leerkrachten van deze school, echt iets te kunnen doen voor het onderwijs op deze school.

Ik hoop tijdens mijn verblijf in Brazilië veel te leren over het begeleiden van een groep leerkrachten. Dit kan ik in mijn toekomstige loopbaan ook goed gebruiken in vakgroepen en vergaderingen. Bovendien lijkt het me een bijzondere ervaring, doordat ik moet leren omgaan met een heel andere cultuur. Hierdoor zal ik me moeten aanpassen. Deze ervaring kan ook van pas komen tijdens mijn werk als leerkracht en in mijn privé-leven.

Concluderend verwacht ik dat ik veel zal leren tijdens mijn drie maanden in Brazilië. Ik hoop er een bijdrage te kunnen leveren aan het onderwijs en een wezenlijk verschil te kunnen maken op de school in Monteiro.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten