vrijdag 28 mei 2010

Onderzoeksvoorstel

Onderzoeksvoorstel

Joëlle van der Zee
S1010498
PRV3JKa
Jan Hudigstraat 77
3065 SN Rotterdam
S1010498@student.hsleiden.nl
06-44523411

Daniëlle van der Meule
s1009991
PRV3OKc
Jan Bijloostraat 17
3067 AZ Rotterdam
s1009991@student.hsleiden.nl
06-12891056

Probleemstelling

Doelstelling
Bijdragen aan de verrijking van het rekenonderwijs op een basisschool in Monteiro met behulp van materialen.

Centrale vraagstelling
In hoeverre is het mogelijk om in samenwerking met leerkrachten van een basisschool in Monteiro het rekenonderwijs te verrijken met materialen?

Deelvragen
1. Wat is de uitgangssituatie van het rekenonderwijs dat gegeven wordt op de basisschool in Brazilië?
2. Welke zelf te produceren onderwijsmaterialen zijn geschikt voor het verbeteren van het rekenonderwijs in Monteiro?
3. Op welke manieren kunnen zelfgemaakte materialen voor het rekenonderwijs geïntegreerd worden in de rekenles?
4. Hoe ervaren de kinderen van de onderbouw op een school in Monteiro het werken met materialen tijdens de rekenles?

Hypothese
De verwachting is dat het rekenonderwijs verrijkt kan worden door het gebruik van materialen. Materialen maken het abstracte rekenonderwijs inzichtelijker voor de leerlingen. Bovendien vergroot het werken met materialen de motivatie van de leerlingen bij het rekenonderwijs.

Criteria voor het onderzoek
Er zal samengewerkt worden met een groep van drie á vier Braziliaanse leerkrachten. Daarbij zal het onderzoek zich richten op de onderbouw van de school in Monteiro. Met de onderbouw wordt groep 1 t/m 4 bedoeld. Om de motivatie van de kinderen te toetsen zal onder 30 leerlingen een enquête gehouden worden, waarin gevraagd wordt hoe de kinderen het rekenonderwijs met materialen ervaren.

Aanleiding voor het onderzoek
Nadat er mailcontact had plaatsgevonden met de directeur van een school in Monteiro is het onderzoek tot stand gekomen. De directeur van de school gaf tijdens dit contact aan er twee vakken zijn waarbij de leerlingen erg laag scoren. Het vak waarop het laagst gescoord wordt, is Portugees. Verondersteld dat mensen die de Portugese taal zelf niet vloeiend spreken geen verbeteringen kunnen aanbrengen, wordt het onderzoek gericht op het andere vak waar slecht op gescoord wordt. Dit is het rekenonderwijs. Op grond van eigen interesses en vooronderzoek is er gekozen voor een onderzoek dat zich richt op materialen voor het rekenonderwijs.

Begrippen en conceptueel kader
Rekenonderwijs: Het deel van het onderwijs waarbij leerlingen leren reken in uiteenlopende situaties.
Meervoudige intelligenties: Mensen kunnen op verschillende manieren intelligent zijn. Het gaat hierbij niet om het IQ, maar om de verschillende soorten intelligenties die mensen kunnen bezitten. (Stadhouders)
Modellen: Rekenkundige modellen die kinderen helpen om sommen op te lossen. Een voorbeeld hiervan is breukenstrook.
Realistisch rekenen: Een rekendidactiek waarbij sommen niet meer als rijtjes worden aangeboden, maar in een context worden geplaatst. Bovendien werken de kinderen veel samen en wordt er gebruik gemaakt van levensechte situaties. Daarnaast wordt er veel met materiaal gewerkt. De achterliggende gedachte is dat het rekenen voor de kinderen minder abstract is. (Boswinkel, 2006)
Materialen voor het rekenonderwijs: Materialen die ingezet worden tijdens de rekenles met als doel het inzichtelijker maken van sommen voor de kinderen.
Verrijken: Kennis verbeteren of verbreden.

Relevantie
Brazilië is met China, India en Rusland één van de vier grote opkomende economieën van de wereld. Ondermeer The Economist en Goldman Sachs voorspellen Brazilië een succesvolle toekomst. President Lula neemt het land op de schop met grote infrastructurele projecten. Een omvangrijke nieuw ontdekte olievoorraad brengt extra geld in het laatje. Uit diverse actuele bronnen blijkt echter ook dat het basisonderwijs in Brazilie te wensen overlaat. Dit past niet bij de opkomende economie van het land. Daarom is het van wezenlijk belang dat ook dit onderdeel van de samenleving verbeterd wordt.

Onderzoeksopzet & strategie
In de klassen wordt er geobserveerd wat de beginsituatie van het rekenonderwijs in Monteiro is. Hierbij wordt vooral naar de onderbouw van de school gekeken. Vervolgens zal er een keuze gemaakt worden voor een aantal materialen die nodig geacht worden voor het verrijken van het rekenonderwijs in de onderbouw. Vervolgens zullen deze materialen geproduceerd worden door de kinderen van de basisschool. Bovendien zullen de leerkrachten instructie krijgen over het gebruik van de materialen tijdens de rekenlessen. Aan het einde van het onderzoek zal er een enquête gehouden worden onder een groep van 30 kinderen uit verschillende klassen uit de onderbouw. In deze enquête zal de volgende vraag centraal staan: ‘Hoe ervaar je het rekenonderwijs, nu er met materialen gewerkt wordt?’.
Tijdsplanning

Week, Activiteit, Tijdsduur
1, Portugese, les 1 uur
3, Portugese les, 1 uur
4, Portugese les, 1 uur
5, Portugese les, 1 uur
7, Portugese les en sponsoractie in Hellevoetsluis, 1 uur+ 3 uur
9, Portugese les, 1 uur
10, Portugese les en college internationalisering en sponsoractie in Hellevoetsluis, 1 uur + 2 uur + 5 uur
11, Portugese les en sponsoractie in Hellevoetsluis en landenonderzoek af, 1 uur + 4 uur + 3 uur
12, Portugese les, 1 uur
13, Portugese les en afronding sponsoractie in Hellevoetsluis en college internationalisering, 1 uur + 4 uur + 2 uur
14, Portugese les, 1 uur
15, College internationalisering, 3 uur
16, Portugese les, 1 uur
17, Sponsoractie bij SDV Sepia en college, 1 uur + 3 uur
19, Sponsoractie kerk, 1 uur
20, Portugese les en sponsoractie kerk en college internationalisering en interview voor de krant, 1 uur + 1 uur + 3 uur + 1 uur
21, Portugese les en college internationalisering en onderzoeksvoorstel en paper af en beursaanvraag, 1 uur + 2 uur + 10 uur + 3 uur
22, Portugese les en sponsoractie SDV Sepia, 1 uur + 1 uur
23, Sponsoractie bij SDV Sepia en college internationalisering en film kijken, 2 uur + 3 uur + 2 uur
24, Portugese les en college internationalisering, 1 uur + 3 uur
25, Portugese les en voorbereidingen reis, 1 uur
26, Portugese les en voorbereidingen reis, 1 uur
35, 31 augustus naar Brazilië, 3 maanden
Terug op 23 november

Voorlopige literatuurlijst

• Bayer, M. (sd). Brazilië. Opgeroepen op 03 12, 2010, van International Researchproject Brazil: http://www.irp-brazilie.nl/content/view/19/34/lang,nl/

• Boswinkel, N. &. (2006). Het topje van de ijsberg. Freudenhtal Instituut, Universiteit Utrecht, 108-109.

• Both, D. (2009). Over tien jaar staat het rekenonderwijs weer op de rails. Opgeroepen op 05 27, 2010, van DRS Online: http://www.drs-online.nl/artikel.php?ID=761

• Buys, K. (1999). Voorschoolse periode ontluikende gecijferdheid. In TAL-team, Jonge kinderen leren rekenen (p. 14). Groningen: Wolters-Noordhoff.

• Dekker, R. (2002-2003). Van breukencirkels tot minipizza's. Volgens Bartjens , 22 (4), 9.

• Gelderblom, G. (2007). Elk kind kan rekenen! Basisschool management , 5.

• Gravemeijer, K. Meten als basis voor het rekenen met de lege getallenlijn. Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht,Vanderbilt University Verenigde Staten , 18 (3).

• Guberman, S. R. (1996). The development of everyday mathematics in Brazilian Children with limited formal education. Child Development , 67.

• Koeno Gravemeijer, J. N. (2006/2007). Hoezo concreet? Volgens Bartjens , 26 (3), 14-16.

• Ministry of education of Brazil. (2003). National Report on the Education of Young People and Adults. Thailand: Unesco.

• Osava, M. (2008, november 13). Braziliaans onderwijs verbetert, maar analfabetisme blijft. Opgeroepen op 05 20, 2010, van IPS Nieuws: http://ipsnews.be/index.php?id=35&no_cache=0&tx_uwnews_pi4%5Bart_id%5D=23067

• PABO Thomas More. Rekenen in de onderbouw. Doelstellingen (p. 3). Rotterdam: PABO Thomas More.

• Sonnenberg, P. (sd). De wereld in getallen. Gebruikersbulletin 8 . 's-Hertogenbosch, Noord-Brabant, Nederland: Malmberg.

• Spreij, W. (2008). Leraar 24. Opgeroepen op 05 16, 201, van Updaid: http://www.updaid.nl/onderwijs/ontwikkelingen-in-het-braziliaanse-onderwijs/

• Stadhouders, M. Het nieuwe leren in de praktijk: Actieve werkvormen met meervoudige intelligenties. Utrecht: IVLOS.

• TAL-team. (2000). Rekenen in de onderbouw. In TAL-team, Kinderen leren rekenen (p. 9). Groningen/Houten: Wolters-Noordhoff.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten